În sectorul turistic, este foarte important să avem profesioniști bine pregătiți, deoarece resursele umane reprezintă cea mai mare forță în domeniul ospitalității. Învățarea unei profesii nu înseamnă doar dobândirea abilităților care o însoțesc, ci și a diferitelor competențe de comunicare și de altă natură.  Iosif Borlan formează profesioniști în această meserie și spune că important este să fi politicos și deschis, restul se poate învăța. Cu formatorul am discutat despre diferitele cursuri și despre cum să profiți la maximum de ele.

– Povestiți-ne un pic despre dumneavoastră, ce drum profesional v-a  condus la a deveni formator? Cu ce v-ați ocupat în ultimii ani?

– Povestea mea începe demult, în anul 1971 am făcut un curs postliceal hotelier și de turism. Primul curs a fost de ospătar-barman, pe urmă a început formarea mea profesională în cadrul Oficiului Județean de Turism (OJT) Satu Mare și Covasna. Pe parcursul anilor am ocupat diferite funcții, am făcut diferite cursuri acasă și în Europa, am deschis un popas turistic la Covasna, și am lucrat ca șef de sală, de unitate, ca bucătar. Ulterior am desăvârșit studiile la o vârstă matură, am devenit formator, evaluator de competențe profesionale, profesor, și așa activez în domeniu. Eu am crescut în industria hotelier și turism, deci nimic nu este străin de mine.

– Ce cunoștințe pot dobândi oamenii în timpul cursurilor pe care le țineți și cui recomandați această oportunitate?

Eu țin cursuri în domeniul ospitalității și, mai întâi de toate, indiferent la ce cursuri ne referim, primele noțiuni sunt cele de comunicare. În această industrie, dacă nu comunici, nu poți să dai randament. În al doilea rând este foarte important igiena și securitatea muncii. Cel mai important sunt cei 7 ani de acasă, fiindcă aici discutăm tot timpul cu oamenii, și dacă nu știm să respectăm pe cei din jurul nostru, înseamnă că nu este acolo locul nostru și stricăm imaginea firmei la care lucrăm. Competențele dobândite sunt multiple în funcție cu ocupația, sunt unele fundamentale, comune, altele specifice meseriei. Cea mai complexă este cea de bucătar, are mai multe de 20 de competențe, generale, fundamentale și specifice. E cea mai grea și complexă ocupație, un domeniu care e mereu în dezvoltare. Nu este suficient să ducă două sticle de apă sau farfurii și să ia banii, sunt însușiri pe care trebuie să le aibă un chelner de clasă: cultură generală, stil, un vocabular bogat, bun simț, discreție și talent în meserie, să asocieze băuturile cu preparatele culinare. Aceste lucruri sunt ceea ce încerc să învăț eu pentru cursanți.

– Ce învață în practică și în teorie cursanții?

– Trebuie schimbat mentalitatea în domeniu, tinerii trebuie formați cu răbdare și pricepere. Cursanții învață cunoștințe de bază în domeniu, fie că sunt ajutor bucătari, patiseri, sau cameriste. Învață comunicarea la locul de muncă, efectuarea muncii în echipă, preluarea comenzilor clienților, servirea. La cursul ajutor bucătar învață pregătirea gustărilor calde și reci, pregătirea mâncărurilor din legume, orez, ouă, paste făinoase, realizarea salatelor, sosurilor, deserturilor.

– De ce este utilă o astfel de pregătire?

E utilă pentru a găsi calitățile necunoscute ale tinerilor, mulți sunt care nu știu că pot fi dezvoltate. Pe parcursul cursurilor pe care le țin am întîlnit tineri care au potențial mare și le-am trimis la facultate, au devenit alți oameni. Până acum am ținut foarte multe cursuri pentru sute de oameni, cu succes în domeniul turismului. La finalul cursului, absolvenții pot gestiona în mod independent, eficient și profesionist, principalele activități din domeniul turismului, fie într-o bucătărie, sau patiserie.

– Ce mesaj le transmiteți viitorilor candidați?

– Mesajul pe care l-aș transmite, să pune mâna pe carte și să citească, să învețe. Este foarte important să citim, să învățăm tot timpul lucruri noi, pe care le putem folosi nu numai într-o profesie, ci și în viața de zi cu zi.